2000: Calea ferată de mare viteză din Taiwan

08.09.2022

Construcția căii ferate de mare viteză Taiwan High Speed Rail (pe scurt, THSR) în Taiwan - Republica Chineză, între 2004 și 2006, s-a dovedit a fi o întreprindere cu adevărat uriașă. Acesta a fost cel mai mare proiect din istoria MC de până atunci - și primul test pentru seria Z4 de aditivi pentru beton pe bază de policarboxilat de eter (PCE), care a fost recent dezvoltată la începutul mileniului.

The Taiwan High Speed Railway was built in a record time of just over two years
The Taiwan High Speed Railway was built in a record time of just over two years
© MC-Bauchemie 2024

Calea ferată de mare viteză conectează cele mai mari două orase ale republicii insulare: capitala Taipei, în nord, și orașul-port Kaohsiung, în sud. Atunci când noua linie - considerată în continuare unul dintre cele mai dificile proiecte de infrastructură din întreaga lume - a intrat în funcțiune la începutul anului 2007, timpul de construcție petrecut de participanții la proiect a fost de doar 27 de luni. Până la final, peste 13 milioane de metri cubi de beton fuseseră folosiți pe linia de aproximativ 350 de kilometri - un efort aproape incredibil, la care MC a avut o contribuție semnificativă în două faze de construcție care au implicat peste 3 milioane de metri cubi de beton.

 

Noi cerințe privind rețeta de beton

 

Deoarece noua linie de cale ferată planificată trebuia să treacă prin zone predispuse la cutremure, au fost necesare betoane de înaltă performanță pentru construcția tuturor elementelor, de la piloți forați, coloane, console și poduri, până la fundații, piloni și alte elemente de traseu. Acestea trebuiau nu numai să îndeplinească cerințele exigente în ceea ce privește rezistența, ci și să ofere o durată a lucrabilității de 8 ore la temperaturi de până la 40 °C. De asemenea, betonul trebuia să fie gata de utilizare într-un timp scurt. Pe lângă clasicul adaos de beton Muraplast FK 88, atenția s-a îndreptat rapid către o nouă dezvoltare de ultimă oră a companiei MC: o formulă polimerică cunoscută sub numele de Z4, care a fost dezvoltată cu doar câțiva ani înainte.

 

Dezvoltarea cercetării PCE la MC

 

Departamentul de cercetare și dezvoltare al MC a început să studieze sinteza polimerilor încă de la începutul anilor 1990. În 1994, Dr. Wolfgang Karl a prezentat un prototip de formulare a produsului, iar un producător sub contract a fost inițial însărcinat cu producția acestuia. Industria construcțiilor, aflată în plină expansiune la acea vreme, avea o foame insațiabilă de beton - iar conducerea MC credea că are o nouă linie de produse care oferă un mare potențial de creștere. Așa că au continuat proiectul. Acest lucru a dus la dezvoltarea Z1 și, în cele din urmă, la cea a Centrament N 10, primul aditiv pentru beton pe bază de PCE de la MC. Noul produs a asigurat o mai bună dispersie a cimentului dozat economic, a garantat o îmbunătățire a prelucrabilității betonului și a exercitat un ușor efect de întârziere. Z1 a fost bine primit de producătorii de beton, încurajând MC să intensifice eforturile de cercetare. Au urmat alte produse pe bază de PCE, culminând cu compusul polimeric patentat Z4 în 2000.

 

Soluții PCE care schimbă regulile jocului

 

Un program amplu de teste a demonstrat că Z4 este ideal pentru a fi utilizat în construcția liniei de cale ferată de mare viteză din Taiwan. Prin urmare, MC a dezvoltat o gamă de aditivi speciali pentru beton pentru acest proiect mamut, adaptată la cimenturile selectate și la condițiile climatice extreme care ar fi putut să predomine. Astfel, Z4 a stat la baza unui întreg kit de construcție care cuprindea zece polimeri diferiți. Pentru a putea asigura aprovizionarea cu cantități uriașe de aditivi PCE moderni pentru șantierul gigantic planificat, la 25 iulie 2001 a fost înființată o companie de producție separată pe insula Taiwan, unde MC-Bauchemie Taiwan funcționează de atunci. Această nouă instalație a însemnat că acum amestecurile necesare puteau fi produse la nivel local. Ulterior, MC-Bauchemie Taiwan a furnizat diferitelor șantiere de pe traseu aproape 10.000 de tone de aditivi pentru beton pe o perioadă de doi ani, făcând din calea ferată de mare viteză din Taiwan cel mai mare proiect individual din istoria MC. Deschiderea oficială la 5 ianuarie 2007 a fost, astfel, nu numai o schimbare în ceea ce privește infrastructura care deservește insula Taiwan, ci și pentru soluțiile PCE de la MC-Bauchemie.

abs 123 abs 123 abs 123 abs 123 abs 123 abs 123 abs 123