Reabilitarea Viaductului Caracau din România

Mihăileni - Romania

Viaductul Caracău este cel mai mare viaduct în arc din beton din România. Finalizat în 1946, viaductul feroviar a suferit reabilitări ample din 2018 până la sfârșitul primăverii 2020, produsele MC-Bauchemie, fiind utilizate nu numai pentru lucrările de reparații, ci și pentru protecția și îmbunătățirea vizuală ulterioară a structurii.

Viaductul Caracău face legătura între provinciile românești, Transilvania și Moldova și face parte dintr-o magistrală ferată foarte importantă din țară. Viaductul are o lungime totală de 264 metri, iar arcul său are o deschidere de aproximativ 100 de metri. Înălțimea maximă de la viaduct la sol este de 61 de metri. Secțiunea superioară a structurii a fost recondiționată în 2006. A sosit momentul să fie reabilitat restul structurii - o întreprindere care presupunea un amestec extins de măsuri. Proiectul a fost trimis la licitație de către compania feroviară română Căile Ferate Române (CFR) în 2016, proiectul fiind atribuit contractantului feroviar specialist Construcţii Feroviare Mureş S.A. în 2017. Datorită condițiilor problematice din această regiune montană, lucrarea a început doar în mai 2018 și apoi a continuat cu întreruperi cauzate de vremea potrivnică, până în luna mai 2020.

 

 

Mediu dificil

Condițiile meteorologice în continuă schimbare și accesibilitatea limitată a șantierului din munți au devenit o provocare logistică pentru toți cei implicați. Greutatea maximă a materialelor care puteau fi transportate la o urcare, în zona impracticabilă a fost de patru tone. Cu toate acestea, până la sfârșitul proiectului, greutatea totală a materialelor folosite a fost de peste 130 de tone. Și acestea nu au fost singurele obstacole. Toți participanții s-au confruntat cu dificultăți în selectarea materialelor potrivite pentru a atinge cel mai înalt grad de funcționalitate, siguranță, protecție și atractivitate estetică.

Datorită amplasării și construcției viaductului și a condițiilor meteorologice dificile - ceea ce a făcut practic imposibilă întărirea unui sistem mineral - au fost folosite mortare speciale MC-Bauchemie, pe bază de rășini epoxidice. 

Lucrul la înălțimi de 60 de metri
Lucrul la înălțimi de 60 de metri
© MC-Bauchemie 2024


Reparații și renovări cu sistemele MC-Bauchemie

Pentru reprofilarea betonului, proiectanţii au ales o combinație de rășină epoxidică universală MC-DUR 1200 VK și nisip special de cuarț, un amestec care se dovedise deja reușit în timpul primei renovări parțiale, care a implicat secțiunea viaductului superior. MC-Injekt 1264 TF, o rășină specială pentru injectarea rigidă a fisurilor, a fost de asemenea utilizată. Masa de şpaclu epoxidică Nafufill EC 6 a fost aplicată pe întregul viaduct - acoperind o suprafață de aproximativ 15.000 m² - într-o grosime a stratului de 3 mm. Finisajul a fost asigurat cu sistemul de protecție flexibil a suprafeței, MC-Color Flex pure într-o nuanță gri deschis. Scopul a fost acela ca Viaductul Caracău să iasă în evidenţă ca un punct de reper luminos în mijlocul cadrului natural, protejându-l în permanență de intemperii. MC-Color Flex pure cu proprietățile sale tehnice excelente și ușurința excepțională de aplicare, a oferit exact soluția necesară.

abs 123 abs 123 abs 123 abs 123 abs 123 abs 123 abs 123